آموزش و تولید محتوای الکترونیکی دروس

دنیای پیرامون ما (فیزیک)

آموزش و تولید محتوای الکترونیکی دروس

دنیای پیرامون ما (فیزیک)

سفری تصویری به دنیای خنده‌دار قورباغه‌ها

از دیر باز قورباغه‌ و وزغ در افسانه‌های ملل مختلف، نقشی خاص بر عهده داشته‌ و اغلب نیز درگیر جادو و طلسم بودند. در دنیای واقعیت نیز گاهی بی‌تقصیر مرگ به بار می‌آورده‌اند. تنوعی گسترده از دوزیستانی که اگر از زاویه‌ای دیگر به آنها نگریسته شود، شاید حتی خنده‌دار و عجیب نیز ظاهر شوند.

در داستان‌های فولکلور و محلی اروپا در قرون وسطی، قورباغه‌ها، به عنوان موجوداتی شیطانی شناخته شده که اغلب در خدمت جادوگران بودند و از این رو شهرت خوبی نداشتند. به طوری که حتی کلیسای کاتولیک از آنها به عنوان حیوانات خانگی جادوگران نام می‌برد. اما به تدریج و در طی قرون متمادی، این موجودات متفاوت نیز از این قالب خارج شده و به عنوان نجیب‌زادگانی خوش تیپ و مهربان که استعدادهای نهفته‌ی فراوانی دارند، در ادبیات دنیای مدرن، جایی برای خود باز کردند. شاید معروف‌ترین داستان این حیطه، شاهزاده قورباغه باشد، پرنسی که توسط جادوگری به قورباغه تبدیل می‌شود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

  ادامه مطلب ...

یکصد مکان از جاذبه های دیدنی و زیبای ایران


کشور عزیزمان ایران کشوری در جنوب غربی آسیا در منطقهٔ خاورمیانه با ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومترمربع وسعت قرار دارد که بیش از نیمی از ایران ‏کویری و نیمه کویری است. حدود یک سوم ایران نیز کوهستانی است و بخش کوچکی از ایران، شامل جلگهٔ جنوب دریای خزر و جلگهٔ ‏خوزستان نیز از جلگه‌های حاصلخیز تشکیل شده ‌است.‏ اما یکی از ویژگی های خوب ایران اینست که یکی از کشور‌های چهار فصل و با تمدن دنیاست.

پیشینهٔ ایران را در اسطوره‌های کهن ‏ایرانی به آغاز تاریخ می‌رسانند ولی آغاز تاریخ سیاسی آن از آغاز شاهنشاهی مادها است.‏ ایران در شرق با افغانستان و پاکستان؛ در شمال شرقی با ترکمنستان، در بخش میانی شمال با دریای خزر، در شمال غربی با ‏جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ در غرب با ترکیه و عراق؛ و در جنوب با آبهای خلیج فارس و دریای عمان همسایه‌ است.‏‎
 
ادامه مطلب ...

واقعیت های دهگانه جالب در مورد مغز انسان

همواره انسان یک نمونه شگفت انگیز برای شناخت به شمار می رود و موارد بی شماری در مورد انسان ناگفته باقی مانده است. در این مقاله به ده واقعیت جذاب درباره ی مغز انسان خواهیم پرداخت، تا شاید دید بهتری نسبت به مهمترین عضو بدن خود داشته باشید.

واقعیت اول: بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می دهد و بخش جامد عمدتا از جنس چربی است.

بیشتر مردم تصور می کنند که مغز به طور کامل جامد است، اما این افراد اشتباه می کنند. 75 درصد مغز را آب تشکیل می دهد. بخش جامد مغز نیز از جنس چربی است و تقریبا 10 تا 12 درصد مغز را تشکیل می دهد. بقیه مغز از جنس پروتئین، هیدروکربن و نمک است.
 

واقعیت دوم: 160,000 کیلومتر رگ خونی در مغز وجود دارد!

این به این معنی است که اگر تمام رگهای خونی مغز را در امتداد یکدیگر قرار دهیم، شما می توانید آن را 4 بار دور کره زمین بپیچانید! یا اینکه کره ماه را با رگ های مغز دو نفر به زمین متصل کنید.
 

واقعیت سوم: مغز شما بین 10 تا 23 وات برق تولید می کند!

این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست. بخش عمده ای از این قدرت تولید شده به منظور ارتباط عصبی مغز با دیگر اعضا استفاده می شود.
 

واقعیت چهارم: استفاده از غذای سالم، هوش را افزایش می دهد!

طبق تحقیقاتی که در یک موسسه در نیویورک انجام شده، اگر شما در وعده ناهار غذایی بخورید که هیچگونه مواد نگهدارنده و یا طعم دهنده مصنوعی نداشته باشد، 14 درصد در تست IQ امتیاز بهتری کسب خواهید کرد. این کشف بسیار چشمگیر است و نشان می دهد که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است.
 

واقعیت پنجم: هر فکری که می کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می کند.

مغز از آن چیزی که تصور می کنید انعطاف پذیر تر است و به مرور زمان تغییر می کند. اگر در همین لحظه به موضوع جدیدی فکر کردید، مطمئن باشید در مغز شما به همان میزان اتصال عصبی جدید ایجاد شده است.
 

واقعیت ششم: یک فرد معمولی روزانه 70 هزار فکر انجام می دهد!

شما همیشه در حال فکر کردن هستید. با تغییر این تفکرات، شما می توانید به طور کل سیم کشی عصبی مغزتان را تغییر دهید.
 

واقعیت هفتم: خندیدن فرایند پیچیده ای است و از 5 بخش مغز استفاده می کند!

خندیدن موضوع خنده داری نیست، این فرایند بخش های زیادی از مغز را درگیر می کند. خندیدن برای فعالسازی مغز بسیار موثر است و مواد شیمیایی تقویت کننده ای در بدن شما در هنگام خندیدن رها می شود. تحقیقات نشان می دهد که خندیدن برای چند دقیقه در هر روز موجب بهبود وضعیت روحی، افزایش احساس خوشبختی و افزایش عملکرد مغز در خلاقیت می شود.
 

واقعیت هشتم: تردستی موجب تغییرات سریع در مغز می گردد!

تردستی و یادگیری کارهای پیچیده جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز انسان دارد. تردستی و حرکات پیچیده موجب رشد بخش خاصی از مغز می شود، بنابراین اتصالات عصبی در مغز افزایش چشمگیر می شود. همچنین کارها و مسائل پیچیده می تواند موجب رشد چشمگیر مغز گردد.
 

واقعیت نهم: مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد!

مغز قادر به حس کردن درد در خود نیست و تنها می تواند درد بخشهای دیگر بدن را دریافت کند. در واقع هیچ دریافت کننده دردی در مغز وجود ندارد.
 

واقعیت دهم: ارتفاع مغز انسان 9.3 سانتی متر است!

مغز از آن چیزی که مردم تصور می کنند کوچکتر است. اندازه مغز 16 در 14 در 9.3 سانتی متر و وزن آن 1.3 کیلوگرم است. در همین 1.3 کیلوگرم 200 میلیون سلول عصبی نرون وجود دارد.

پانزده جنگل مرموز و شگفت انگیز دنیا


جنگل‌ها، فضای مرموز و افسونگری دارند که همه‌ی ما را به گذشته‌ها می‌برند، خواه به عنوان یک عکاس در آن‌ها قدم بگذاریم یا اینکه دنبال گذراندن اوقات خوش آخر هفته باشیم. یک جنگلِ طبیعی، سالم و انبوه، مانند کلیسای جامعی است، که برای نمایش شکوه و عظمت طبیعت ساخته شده است. شاید همین موضوع باعث شده است ما چنین عکس‌های زیبایی را برای شما پیدا کنیم. درادامه با ما همراه باشید.

خوشبختانه، برای ما که در شهر پابند شده‌ایم، عکاسان بااستعدادی در جنگلها گرد آمده‌اند تا عکسهایی‌ ناب را برایمان شکار کنند. کیل یِن شونْبِرگر و گیلِرمو کابالا دو تن از این عکسان خبره و الهام بخش هستند. در اینجا با هم به تماشای عکس‌های زیبایی که این دو عکاس از جنگل‌ها ثبت کرده‌اند می‌نشینیم.


ریلا مونتاینز، بلغارستان
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 
ادامه مطلب ...