آموزش و تولید محتوای الکترونیکی دروس

دنیای پیرامون ما (فیزیک)

آموزش و تولید محتوای الکترونیکی دروس

دنیای پیرامون ما (فیزیک)

برای تقویت حافظه چه مواد غذایی بخوریم؟


تغذیه مناسب نقش مهمی در بهبود عملکرد فیزیکی بدن دارد اما آیا می دانستید مصرف برخی غذاها عملکرد مغز را بهبود می دهد؟ اگر حافظه تان ضعیف شده یا اینکه قدرت تمرکز بالایی ندارید، وقت آن رسیده است که در برنامه غذایی تان تجدیدنظر کنید.


 کربوهیدرات های پیچیده

به نقل از روزنامه نیوزویک، این نوع کربوهیدرات ها باعث رها شدن آرام گلوکز در مغز می شود. این تنها قندی است که مغز قادر به جذب کردن آن است. گلوکز برای سوخت رسانی به سلول های مغز لازم است. عملکرد سلول های مغز در زمینه تمرکز و یادگیری است. منابع خوب این نوع کربوهیدرات ها؛ جودوسر، برنج سبوس دار، میوه و انواع سبزی است.
 آنتی اکسیدان ها

محققان معتقدند، مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان که با آسیب های رادیکال های آزاد مقابله می کند، می تواند روند پیری مغز را به تأخیر بیندازد. رادیکال های آزاد در بروز بیماری های متعدد از جمله سرطان و اختلال حافظه نقش دارد. محققان معتقدند، آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزی ها با رنگ های شاد مانند هویج و آواکادو، می تواند مغز را از آسیب محافظت کند. موادغذایی دیگر سرشار از آنتی اکسیدان شامل گردو، آلو، لوبیاقرمز، سیب سبز و ... است.
 زرده تخم مرغ

تخم مرغ نه تنها منبع عالی پروتئین است بلکه زرده آن حاوی مواد مغذی تقویت کننده حافظه به نام کولین است. کولین، بخش کلیدی دو مولکول در مغز به نام فسفاتیدیل کولین (Phosphatidylcholine) و اسفینگومیلین (Sphingomyelin) است. این دو مولکول بالاترین درصد توده کلی مغز را تشکیل می دهد. در نتیجه کولین برای عملکرد مغز بسیار مهم است. هفته ای ۳ تا ۴بار، حداقل ۲عدد تخم مرغ مصرف کنید.
 قهوه

قهوه مغز را تقویت می کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد، قهوه با تأثیرگذاری در قسمت جلوی مغز که مسئول حافظه کوتاه مدت است، حافظه و زمان واکنش مغز را ارتقا می دهد. مصرف قهوه خطر بیماری آلزایمر را نیز کاهش می دهد.
 گیاه مریم گلی

این گیاه، تقویت کننده حافظه است. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، مصرف روغن مریم گلی عملکرد مغز را بهبود می دهد. مصرف دمنوش این گیاه، به عنوان ارزان ترین و آسان ترین راه تقویت حافظه، توصیه می شود.
 آب

۷۵درصد مغز را آب تشکیل می دهد، بنابراین تأمین آب موردنیاز بدن برای عملکرد بهتر مغز لازم است. محققان معتقدند که یکی از علت های از دست دادن حافظه در هر سنی کمبود آب بدن است. با نوشیدن آب به طور چشمگیری می توان عملکرد مغز را بهبود بخشید.
 ماهی چرب

ماهی حاوی میزان بالای اسیدهای چرب (EDA) و (DHA) است که ضدالتهاب است و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. DHA به میزان بالا در مغز وجود دارد که برای بهبود توانایی یادگیری و رشد ذهنی، ماده مغذی حیاتی به حساب می آید. ماهی های حاوی بالاترین میزان اسیدهای چرب شامل تن، سالمون، ساردین و ... است.
 جلبک قهوه ای (کلپ)

این جلبک دریایی سرشار از منیزیم، کلسیم و ید است. ید برای رشد طبیعی مغز لازم است. از آن جا که بدن به طور طبیعی ید تولید نمی کند، لازم است که آن را از طریق موادغذایی به دست آورد. منابع دیگر ید شامل غذاهای دریایی، لبنیات، نمک یددار و گیاهانی است که در خاک غنی از ید کشت می شود. کمبود شدید ید با اختلال ذهنی، مشکل رشد و یادگیری در کودکان ارتباط دارد.
 کاکائو

کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان و اپی کاتکین است. محققان دریافته اند ورزش و برنامه غذایی سرشار از اپی کاتکین حافظه را تقویت می کند. از این رو با مصرف کاکائو می توان ذهن را هوشیار نگه داشت.
 گردو

جالب است که پوست گردو شباهت زیادی به مغز دارد. گویا طبیعت می خواهد بگوید برای حفظ سلامت مغز و تغذیه آن، گردو بخورید. گردو سرشار از اسیدهای چرب طبیعی است که برای عملکرد سیستم عصب و مغز حیاتی است. مغز یک عضو چرب است و به میزان کافی از این اسیدهای چرب نیاز دارد.


آلبوم تصویری نمایشگاه الکترونیک و فناوری CES 2015


اگر از دوستداران و علاقه‌مندان به آخرین فناوری‌های روز دنیا باشید، حتما در هفته گذشته متوجه برگزاری بزرگترین نمایشگاه الکترونیک و فناوری بوده‌اید. بزرگترین نمایشگاه سالانه الکترونیکی دنیا موسوم به CES 2015 همزمان با روزهای ابتدایی سال نو میلادی در روز ششم ژانویه در شهر لاس وگاس آمریکا افتتاح شد. نمایشگاهی که توجه میلیون‌ها نفر از سراسر جهان را به خود جلب کرد و با موفقیت های جورواجور و بازدید 170 هزار شرکت‌کننده "بزرگ‌ترین نمایشگاه تاریخ" لقب گرفت.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از ونچربیت، "بنیاد محصولات الکترونیکی مصرفی"(CEA) که متولی اصلی نمایشگاه CES محسوب می‌شود اعلام کرد که سال گذشته 160 هزار نفر در این نمایشگاه شرکت کردند و البته در CES 2015 که طبق روال سال‌های قبل در لاس‌وگاس برگزار شد، ۴۵ هزار نفر خارجی از خارج از آمریکا حضور یافتند. لازم به ذکر است که سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از ۱۴۱ هزار نفر در CES شرکت کردند و در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار تعداد شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه با کاهش قابل ملاحظه به ۱۳۰ هزار نفر رسید.

در نمایشگاه CES 2015 بیش از 3600 شرکت تولید کننده، آخرین محصولات و دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دادند و این نمایشگاه در فضایی به وسعت 2.2 میلیون فوت مربع برگزار شد. اگرچه نمایشگاه در وسعت زیاد و با حضور گسترده مردم برگزار شد، اما مرکز CEA اعلام کرد که کیفیت آن در بالاترین سطح ممکن بود.

در این نمایشگاه که 160 هزار محصول الکترونیکی منطبق با فناوری‌های روز دنیا به نمایش درآمد، مهم‌ترین ابداعات فناوری نمایشگاه CES 2015 که بسیار مورد توجه قرار گرفت مربوط به سیستم‌های الکترونیکی خودرو، فناوری‌های شخصی مخصوص سلامت، دستگاه‌های هوشمند بدون دخالت انسان، دستگاه‌های اینترنتی، تولیدات پهپادها، فناوری‌های ارتباطی خودرویی، فناوری‌های پوشیدنی، چاپگرهای سه‌بعدی و بازی بودند. در ادامه ایمیل، از دریچه دوربین نگاهی به این رویداد خواهیم داشت ...

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 
 
ادامه مطلب ...

عظمت و زیبایی یخچال های طبیعی قطب

با بارش برف‌های جدید، برف‌های زیرین فشرده و محکم‌تر می‌شود و مانند توده‌ای خمیری حرکت می‌کند.به این ترتیب، یخچال طبیعی بوجود می‌آید. یخچال طبیعی به آرامی، حدود ۳ متر در سال، حرکت web counterمی‌کند.

alt
alt

  ادامه مطلب ...

جواهرات بی‌همتا در موزه جواهرات ملی ایران


موزه جواهرات ملی ایران واقع در تهران، خیابان فردوسی است و مقابل سفارت ترکیه قرار دارد. این موزه تا قبل از انقلاب فعالیت داشته و بعد از آن تعطیل و دوباره در ۱۳۶۹ برای عموم بازگشایی شد. جواهرات مهم این موزه الماس دریای نور، تخت طاووس یا تخت خورشید، تخت نادری و کره جواهر نشان است‌. موزه جواهرات ملی با مساحتی حدود ۱۰۰۰ مترمربع مجهز به سیستم ایمنی است که توسط آلمانی‌ها ساخته است‌. تاریخچه جمع‌آوری و نگهداری جواهرات در ایران، از دوره حکومت صفویه آغاز می‌شود.


تا قبل از صفویه‌، جواهرات گران‌بهایی در خزانه دولتی وجود نداشته و پادشاهان صفوی بیش‌از دو قرن به جمع‌آوری جواهرات پرداختند. حتی کارشناسان دولت صفوی، جواهرات را از بازارهای هند و عثمانی و کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا خریداری می‌کردند و به اصفهان‌، پایتخت حکومت‌، می‌آوردند. در پایان سلطنت شاه سلطان حسین و با ورود محمود افغان به ایران‌، خزاین دولت با حمله افغان‌ها غارت شد و مقداری از آن‌ها که به وسیله محمود افغان به اشرف افغان منتقل شده بود، پس از ورود شاه تهماسب دوم به اصفهان‌، به چنگ نادر افتاد و از خروج آن‌ها از ایران جلوگیری شد. بعداً نادر برای پس گرفتن آن قسمت از جواهرات که به هندوستان منتقل شده بود، نامه‌هایی به دربار هند نوشت‌، اما جواب نامساعد شنید. پس از لشکرکشی نادر به هند، محمدشاه گورکانی مبالغی نقدینه‌، جواهر و اسلحه تسلیم نادر کرد.

اما بخشی از اموال و خزاینی که نادر از هندوستان به دست آورده بود به ایران نرسید و در راه بازگشت به ایران از میان رفت‌. نادر پس از بازگشت به ایران‌، مقدار قابل ملاحظه‌ای از جواهرات را به رسم ارمغان برای امرا و حکام و شاهان کشورهای همسایه فرستاد. هم‌چنین مقداری از اشیای نفیس و مرصع را به آستان حضرت امام‌رضا (ع‌) تقدیم کرد و مقداری را نیز به سپاه خود بخشید. در سال 1160 پس از قتل نادر، احمد بیگ افغان ابدالی‌، از سرداران نادر، دست به غارت جواهرات خزانه نادر زد. از جمله گوهرهایی که از ایران خارج شد و هرگز بازنگشت‌، الماس معروف کوه نور بود. این الماس در سال 1266 به ملکه ویکتوریا اهدا شد. در دوران قاجار مجموعه جواهرات جمع‌آوری و ضبط شد و تعدادی از جواهرات بر تاج کیانی‌، تخت نادری‌، کره جواهرنشان و تخت‌طاووس نصب گردید.

در سال 1316، قسمت عمده جواهرات به بانک ملی ایران منتقل شد و پشتوانه اسکناس و بعداً وثیقه اسناد بدهی دولت به بانک بابت پشتوانه اسکناس قرار گرفت‌. خزانه فعلی در سال 1334 ساخته و در سال 1339 با تأسیس بانک مرکزی ایران افتتاح و به این بانک سپرده شد. این خزانه در ساختمان بانک مرکزی ایران قرار دارد و بصورت موزه نیز استفاده می‌شود. بسیاری از جواهرات سلطنتی ایران از دوره صفوی، دورهٔ افشار، قاجار و پهلوی در این موزه به نمایش گذارده شده‌ است. از جمله می‌توان به الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهر نشان، تخت طاووس (قاجاری) (تخت خورشید) و تخت نادری اشاره کرد. این گنجینه بی‌مانند تنها بخشی از گنجینه جواهرات ایران است که غارت نشده و همچنان در ایران باقی مانده است. در این مجموعه گوهرهایی وجود دارد که در جهان نظیر ندارد. مجموعه جواهرات ملی ایران از لحاظ هنری و تاریخی یک مجموعه منحصر به فرد است. آن‌قدر که حتی زبده‌ترین کارشناسان جهان هم نتوانسته‌اند ارزش تقریبی آن را محاسبه کنند.
 


الماس صورتی رنگ "دریای نور"، یکی از بزرگترین الماس‌های جهان
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 
تاریخچه الماس دریای نور به افسانه‌ها می‌رسد. بنا بر روایات این الماس را رستم در جنگ با تورانیان تصاحب نمود تا این که در جنگ‌ها به غارت رفت و به دست شاه هند افتاد. با این حال نادر شاه در سال ۱۷۳۹ در جنگ با هند الماس کوه نور و دریای نور را دوباره به ایران بازگرداند. به گزارش موزه جواهرات پس از قتل نادر، الماس کوه نور به غارت رفت و از ایران خارج شد اما الماس دریای نور همچنان در ایران نگهداری می‌شود.
 

  ادامه مطلب ...

این توصیه های سلامتی را با حوصله بخوانید


سلامتی مهم‌ترین سرمایه هر انسان و نعمتی غیر قابل جایگزین است، اما افسوس که انسان‌ها در سن جوانی از سلامت خود غفلت می‌کنند و هنگام میانسالی و پیری به فکر آن می‌افتند که شاید دیر شده باشد و فرصتی برای بازیافتن سلامتی از دست رفته نباشد. پس تا دیر نشده این توصیه‌های سلامت را بدقت بخوانید و به کار گیرید.

1. صبحانه را زیاد، ناهار را متوسط و شام را کم بخورید.2. هر روز ۱۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و هنگام راه رفتن، لبخند بزنید. این بهترین داروی ضدافسردگی است.3. هر روز حداقل ۱۰ دقیقه در یک مکان کاملاً ساکت و بی‌سر و صدا بنشینید.4. هرگز از خوابتان نزنید. حتی اگر طرفدار تلویزیون هستید یک دستگاه ضبط فیلم بخرید و برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان که شب‌ها دیروقت پخش می‌شوند را ضبط کنید و روز بعد ببینید.5. هر روز صبح که از خواب بلند می‌شوید، جمله زیر را تکمیل کنید: "هدف امروز من .................... است."6. با این سه "الف" زندگی کنید: انرژی، اشتیاق و احساس یگانگی7. نسبت به سال قبل کتاب‌های بیشتری بخوانید و بازی‌های بیشتری انجام دهید.8. هر روز زمانی را برای دعا، مدیتیشن، یوگا و یا نظایر آن بگذارید.9. با افراد بالا‌تر از ۷۰ ساله و نیز افراد کمتر از ۶ ساله وقت بگذرانید.10. هنگام بیداری، رویا‌پردازی کنید.11. بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات تغذیه کنید.12. چای سبز، مقداری زیادی آب، کلم، بادام و فندق را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.13. سعی کنید هر روز بر روی لب حداقل سه نفر لبخند بیاورید.14. ریخت و پاش و آشفتگی را از خانه، ماشین و میز کارتان دور سازید.15. انرژی خود را صرف شایعات، موضوعات گذشته، افکار منفی یا چیزهایی که از کنترل شما خارج است نکنید. در عوض، انرژی خود را مصروف جنبه‌های مثبت "زمان حاضر" سازید.16. بدانید که زندگی مانند مدرسه است و شما برای یادگیری به اینجا آمده‌اید. مسائل، جزئی از برنامه درسی است که ظاهر می‌شوند و از بین می‌روند، درست مثل مسائل کلاس ریاضی، امّا درس‌هایی که از آن‌ها یاد می‌گیرید برای همیشه پا برجا می‌ماند.17. خودتان را جدّی نگیرید، هیچکس دیگر هم این کار را نمی‌کند.18. لزومی ندارد که در هر بحثی برنده شوید، اختلاف نظر‌ها را بپذیرید.19. با گذشته خود صلح کنید تا "حال"تان خراب نشود.20. هرگز زندگی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.21. هیچکس مسئول شادی و رضایت شما نیست بجز خودتان.22. هر مصیبت یا ضایعه‌ای که برایتان پیش می‌آید به خودتان بگوئید: "آیا ۵ سال دیگر، این اتفاق اهمیتی خواهد داشت؟"23. همه را به خاطر همه چیز ببخشید.24. آنچه دیگران درباره شما فکر می‌کنند به شما مربوط نیست.25. هر وضعیتی، چه خوب و چه بد، تغییر خواهد کرد.26. هنگام بیماری، کارتان از شما مراقبت نمی‌کند، دوستانتان از شما مراقبت می‌کنند. پس تماس خود را با آن‌ها حفظ کنید.27. بهترین اتفاق برای شما هنوز روی نداده است.28. به افراد خانواده‌تان همیشه تلفن کنید و به‌ آنها بگویید که به فکرشان هستید.29. هر شب قبل از رفتن به رختخواب، جمله زیر را تکمیل کنید. "من امروز به خاطر ................... خوشحال و سپاسگزارم".30. به آینده فکر کنید و آرزوهایتان را همواره با مثبت اندیشی بخاطر آورید.