آموزش و تولید محتوای الکترونیکی دروس

دنیای پیرامون ما (فیزیک)

آموزش و تولید محتوای الکترونیکی دروس

دنیای پیرامون ما (فیزیک)

طلوع خورشید در مریخ

آیا تاکنون طلوع خورشید در سیاره‌های دیگر را دیده‌اید؟ تصاویری بسیار زیبا از طلوع خورشید در سیاره مریخ را ببینید.

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

تا حالا طلوع خورشید را از مریخ دیدی؟!

در ستایش و نکوهش «ترس» – «ترس» از دیدگاه نوروساینس

- پرش برای «آزادی» ربطی به قدرت بدنی نداره.

- آدم با بدنشه که می‌پره.

- با روح‌اش هست که امکان بقا پیدا می‌کنه.

- روحم مثل بدنم آماده فراره.

- ترس دلیل شکستته

- نه، نمی‌ترسم. من عصبانی‌ام!

ادامه مطلب ...

عکس های زیبا از فضا

                                                 

عکس های بسیار زیبا از فضا

ادامه مطلب ...

چرا از زمین آسمان آبی به نظر می رسد؟

برای این که بفهمیم چرا آسمان در طول روز آبی است اول باید مفهوم نور را بدانیم. نوری که در زمین است بیشتر از ستاره ما، خورشید تأمین می شود که مانع از این می شود تا زمین کره خیلی تاریکی شود.

 

نور از مبدأ خورشید با سرعت 186282 مایل در ثانیه (299791 کیلومتر در ثانیه) در خلأ یا بی هوایی حرکت می کند. با این سرعت، کمی بیش از هشت دقیقه طول می کشد تا نور خورشید مسافت 100 میلیون مایلی (160 میلیون کیلومتری) را بپیماید و به زمین برسد. موقعی که نور به جو زمین برخورد می کند سرعتش کند می شود و به 186225 مایل در ثانیه (299700 کیلومتر در ثانیه) می رسد. نور ماه، نوری است که از خورشید آمده ولی از سطح ماه به زمین منعکس شده. این نور درست در سه ثانیه به ما می رسد. این نشان می دهد که چقدر نور سریع حرکت می کند.

 

نور سفیدی که ما می بینیم فقط بخش کوچکی از دسته پخش کننده تشعشع خورشید، یعنی طیف الکترومغناطیسی است. همه تشعشع الکترومغناطیسی شامل انرژی نورانی قابل رؤیتی است که به صورت موج حرکت می کند. هر نوع موجی، یک طول موج بی همتا و فرکانسی دارد.

 

با استفاده از یک منشور می توان نور قابل مشاهده را به رنگین کمانی از شش رنگ تجزیه کرد. نور خورشید از همه رنگ های رنگین کمان یعنی قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، و بنفش تشکیل شده. مولکول های گاز موجود در جو، با نور خورشید، پیش از این که به چشمان ما برسد، واکنش انجام می دهند و شش رنگ را به وجود می آورند. این شش رنگ عبارتند از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش. هر رنگ در طیف قابل مشاهده، طول موج و فرکانس خودش را دارد. قرمز طولانی ترین طول موج و پایین ترین فرکانس را دارد و بنفش کوتاه ترین طول موج و بالاترین فرکانس را دارد.

 

هنگامی که نور وارد جو می شود، معمولاً به خاطر وجود مولکول های هوا و افشانه ها و ذرات ریز گرد و غبار و بخار آب در همه جهات پخش می شود. آنهایی که طول موج کوتاه تری دارند، بیشتر پراکنده می شوند. برای همین نور آبی که طول موج کوتاه تری دارد، ده برابر بیشتر از نور قرمز پراکنده می شود. اگرچه رنگ بنفش نسبت به رنگ آبی طول موج کوتاه تری دارد، اما چون چشمان ما نسبت به رنگ بنفش تحریک پذیر و حساس نیست، آسمان به نظرمان آبی می رسد. موقعی که در نهایت نور به چشمان ما می رسد نور آبی در سراسر آسمان پخش شده است و به همین دلیل آسمان به نظر آبی می رسد.

 

چرا رنگ خورشید هنگام طلوع و غروب قرمز می شود؟

 

در ابتدای صبح یا اواخر بعد از ظهر، نور باید در فاصله ای بیشتر و از میان بخش ضخیم تر جو عبور کند. هنگامی که خورشید در افق پایین تر می آید، یعنی نزدیک به طلوع و غروب خورشید، جو ضخیم تر است (ذرات بیشتری دارد). در این شرایط که نور باید مسافت بیشتری را بپیماید و نیروی جاذبه هم بیشتر است، نور آبی خیلی بیشتر پخش می شود. اما رنگ های دیگر یعنی حتی سبز و زرد و نارنجی هم پخش می شوند و در نتیجه رنگ قرمز باقی می ماند. در نتیجه غروب و طلوع خورشید کاملاً قرمز به نظر می آید. وقتی به خاطر آتش سوزی های جنگل، انفجارهای آتشفشانی، توفان های بیابانی یا آلودگی های دیگر، ذرات جو افزایش می یابند، غروب و طلوع خورشید حتی رنگ قرمز، رنگ درخشان تر از حد معمولی پیدا می کنند.

 

بعضی وقت ها آسمان کاملاً همان زمینه آبی را ندارد. در زمان هایی، نزدیک به افق، ‌رنگ آبی روشن تری دارد و تقریباً سفید است. انعکاس نور از زمین بخشی از دلایلی است که این اتفاق رخ می دهد. موقعی که شما نزدیک قله کوه هستید آسمان رنگ کدرتر و تاریک تری دارد. وقتی فضاپیمای فضانوردان به آسمان پرتاب می شود، از پنجره که به بیرون نگاه می کنند آسمان را تاریک تر می بینند.

آکاش ۲ – تبلت ۷ اینچی ارزانی که می‌خواهد

آکاش ۲ – تبلت ۷ اینچی ارزانی که می‌خواهد روند آموزش و مبارزه با فقر در هند را متحول کند!

سه روز پیش در «روز ملی آموزش هند»، «پراناب موکرجی» -رئیس جمهور هند- از تبلت هفت اینچی Aakash 2 رونمایی کرد، این تبلت را شرکتی انگلیسی/کانادایی/هندی به نام Datawind ساخته است. آکاش ۲ یکی از ارزان‌ترین تبلت‌های دنیا است، هر دانشجوی هندی برای داشتن یکی از این تبلت‌ها تنها باید ۲۰ دلار بپردازد، نیم دیگر هزینه را دولت هند متقبل می‌شود!


پراناب موکرجی

این تبلت در اختیار صد هزار دانشجو و استاد هندی قرار خواهد گرفت و اگر همه چیز خوب پیش برود، در مجموع ۵٫۸۶ میلیون عدد «آکاش ۲» تولید خواهد شد.

این روزها رئیس شرکت Datawind -سانسیت تولی- باید هر روز پاسخگوی تعداد زیادی از خبرنگاران باشد، هر روز شرکتش هزاران سفارش برای آکاش ۲ دریافت می‌کند و چهار میلیون سفارش پیش‌فروش تکمیل نشده هم در راه هستند.


سانسیت تولی

سانسیت تولی امیدوار است که تبلتش بتواند مبدل به ابزار آموزشی مناسبی برای دانش‌آموزان هندی شود. آکاش ۲، یک چهارم تبلت‌های مشابه دیگر در هند قیمت دارد. در چین که به خاطر ساختن تبلت‌های ارزان مشهور است، قیمت تبلت مشابه آکاش، ۴۵ دلار است.

در کشور در حال توسعه‌‌ هند، یک میلیارد نفر با درآمد ماهانه کمتر از ۲۰۰ دلار در ماه روزگار را سپری می‌کنند، بنابراین هر روپیه برای آنها اهمیت دارد.

در زبان هندی آکاش به معنی آسمان آبی است، هدف نهایی دولت هند این است که آکاش ۲ را در اختیار ۲۲۰ میلیون دانش‌آموز و دانشجوی هند قرار بدهد.

در هند ۹۰۰ میلیون نفر موبایل دارند، اما تعداد کسانی که گوشی هوشمند دارند بسیار پایین‌تر از این حد است و ۹۵ درصد مردم هیچ ابزار رایانشی اعم از گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر ندارند. بنابراین با حجم توزیع بالای آکاش ۲، این تبلت مبدل به تنها کامپیوتری می‌شود که در دست بیشتر مردم هند خواهد بود.

آکاش ۱، یک گجت کاملا ناموفق بود، سخت‌افزار این تبلت آنقدر ضعیف بود که عملا آن را غیرقابل استفاده کرده بود، اما آکاش ۲ اصلا این طور نیست، پردازنده این تبلت توانی در حد پردازنده آی‌پد یک دارد و در عین حال دو برابر آی‌پد یک، رَم دارد. این تبلت از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند. کیفیت LCD لمسی این تبلت هم رضایت‌بخش است و می‌تواند ویدئوها را بدون وقفه نماش بدهد، به این تبلت می‌شود به راحتی یک کیبورد خارجی وصل کرد و به این ترتیب کسانی که کامپیوتری ندارند، می‌توانند از آن به منزله یک کامپیوتر هم استفاده کنند.

تولی می‌گوید که راهبرد شرکتش، استفاده از فناوری برای مبارزه با فقر است. هر سال دولت هند، برای تأمین کتاب‌های درسی هر دانش‌آموز ۱۳ دلار هزینه می‌کند، بنابراین ۴۰ دلاری که دولت هند صرف خرید هر تبلت می‌کند، می‌تواند تقریبا در عرض ۳ سال، جبران شود.

اما آکاش ۲، تبلتی نیست که تنها بخواهد جانشین کتاب‌های درسی کاغذی شود، هدف بزرگ‌تر آکاش ۲، آوردن اینترنت در میان کاربرانی است که پیش از این هیچگاه عملا اینترنت را تجربه نکرده‌اند. خوشبختانه در هند، رقابت شرکت‌ها در حوزه اینترنت وایرلس آنقدر زیاد است که می‌توان با ۲ دلار در ماه، دسترسی نامحدود به اینترنت داشت، مدل پایه آکاش ۲ فقط وای فای دارد، اما مدل ارتقایافته آن، سیم کارت می‌خورد و می‌توان با آن به راحتی به اینترنت متصل شد. البته به آکاش ۲ می‌توان مودم USB و مودم ۳G متصل کرد.

در هند سرعت اینترنت موبایلی پایین است و سرویس‌های اینترنت ۳G بسیار محدود هستند و غالبا از همان پروتکل قدیمی GPRS استفاده می‌شود که همان طور که می‌دانید و تجربه کرده‌اید، وب‌گردی با آن بسیار عذاب‌آور است. خوشبختانه شرکت Datawind به این فکر هم بوده و فناوری فشرده‌سازی و تسریع سرعت بارگزاری صفحات را ایجاد کرده است که در آن بارگزاری هر صفحه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

دولت هند، تا کنون، ۶۰۰ دانشگاه و ۱۲۰۰ کالج را به اینترنت پرسرعت و وای فای مجهز کرده است. علاوه بر این ۲۵۰ هزار روستای هند با هزینه ۴٫۵ میلیارد دلار، در عرض دو سال آینده از طریق فیبر نوری به اینترنت متصل خواهند شد.

شاید نام پروژه «یک لپ تاپ برای هر کودک» را شنیده باشید، آن پروژه را «نیکولاس نگروپونته» بنیاد نهاده بود، به نظر می‌رسد که آکاش ۲ به مراتب موق‌تر از پروژه «یک لپ تاپ برای هر کودک» باشد، چرا که هم ارزان‌تر تمام می‌شود، هم میزان دسترسی به برنامه‌ها با توجه به استفاده از اندروید، بسیار بیشتر است و نصب آنها هم راحت‌تر است. از سوی دیگر شاید دلیل مهم‌تر خوشبینی ما برای موفقیت آکاش ۲ این باشد که این پروژه یک برنامه محلی است که با توجه به نیازهای واقعی مردم هند طراحی شده است و بر خلاف پروژه «یک لپ تاپ برای هر کودک»، نسخه‌ای نیست که غربی‌ها برای مردم کشورهای دیگر پیچیده باشند.

اما از سوی دیگر فراگیر شدن این تبلت ارزان می‌تواند باعث ایجاد موجی در کشورهای توسعه‌یافته هم بشود و میزان فروش بعضی از شرکت‌های مثل سامسونگ را کم کند. تولی امیدوار است که این تبلت را با قیمت ۵۰ دلار وارد خرده‌فروشی‌های آمریکا کند.

مدل تجاری آکاش ۲، یک تبت ۷۰ دلاری به نام UbiSlate 7+ است، این تبلت درست مثل تبلت‌های آمازون و گوگل، با بهایی نزدیک به قیمت تمام‌شده به فروش می‌رسد. شاید بدانید که آمازون و گوگل به صورت غیرمستقیم از فروش تبلت‌هایشان سود می‌برند، آمازون با فروختن هر تبلت، امیدوار است که کاربران بیشتر از این شرکت کتاب بخرند و گوگل هم با فروختن آگهی‌ها اینترنتی بیشتر، هزینه‌ها را جبران می‌کند، Datawind هم راهبرد مشابهی دارد و با استفاده از تبلیغات marketplace یاهو که با تولبارهای نصب شده در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نمایش داده می‌شوند، هزینه‌ها را جبران می‌کند.

این تبلت‌های ارزان‌قیمت می‌توانند بازار زیادی در کشورهای توسعه‌یافته پیدا کنند، شاید روزی آنها مانند حافظه‌های فلش از سوی شرکت‌ها برای تبلیغ، به افراد هدیه داده شوند، به علاوه می‌توان از آنها در رستوران‌ها به جای منوهای کاغذی استفاده کرد. تصور کنید که این تبلت را روی بدنه یخچال فریزر نصب کنید و با آن بتوانید مواد غذایی موجود در یخچال را مدیریت کنید!

هزینه تولید و توزیع تبلت در چین و هند بسیار پایین است، قیمت مدل‌های مشابه آکاش ۲ هند یا generic 7 چین، در آمریکا ارزان‌تر از ۹۹ دلار پیدا نمی‌شوند. همین ارزانی باعث شده است که در چین، تبلت‌ها را حتی در دورافتاده‌ترین مناطق هم در دست مردم ببینید.

آکاش ۲ در شهری در شمال هند به نام آمریتسار مونتاژ می‌شود که نزدیک مرز پاکستان است، هزینه مونتاژ در هند با توجه به ارزان بودن نیروی کار بسیار پایین است، اما تولی از ایجاد خط تولید در آمریکا هم هراسی ندارد، او معتقد است که اگر هزینه مونتاژ هر تبلت با ایجاد خط تولید در آمریکا ۱٫۵ دلار بالا برود، این کار ارزشش را در قبال ذکر «تولید شده در آمریکا» در بدنه تبلت دارد.

در امریکا ۵۰ درصد مردم گوشی هوشمند دارند، یکی از دلایل رواج گوشی‌های هوشمند در آمریکا، وجود طرح‌های خوب شرکت‌های ارتباط موبایلی است که مردم با استفاده از آنها می‌توانند حتی بدون پرداخت هزینه برای گوشی، در ازای عقد یک قرارداد با شرکت ارتباط موبایلی، گوشی را تحویل بگیرند.اما چنین میزان نفوذی بالایی برای گوشی‌های هوشمند، در عرض ۱۳ سال و به تدریج رخ داد.

ما هم‌اکنون شاهد هستیم که تبلت‌ها در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مثل چین و هند با شتاب بسیار بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته در دستان همه مردم قرار می‌گیرند؟ دلیل این امر چیست؟

یکی از دلایل این است که مردم کشورهای توسعه‌یافته، آلترناتیوهای زیادی برای کارهایشان دارند، مثلا برنامه‌های تلویزیون را با LED می‌بینند، در منزل چندین پی‌سی و تبلت و وسیله رایانشی دارند، به همین خاطر بعضی اوقات کاربرد تبلت برایشان چیزی جانبی می‌شود، اما در کشورهای توسعه یافته تبلت خیلی اوقات وسیله رایانشی اصلی مردم و دروازه اتصال آنها به اینترنت است و حتی می‌تواند یگانه ابزاری باشد که زندگی‌شان را متحول کند. تبلت و گوشی‌های هوشمند می‌توانند وسیله‌ای برای ارتباط ارزان مردم با اسکایپ باشند، همان مردمی که توان پرداخت هزینه مکالمات معمول موبایل را ندارند.

چندین ماه است که شرکت Datawind در هر ماه ۵۰۰ هزار تبلت می‌سازد، این عدد را دست کم نگیرید چرا که درست نصف تولید نکسوس ۷ شرکت گوگل است!

گرچه تبلت‌های ارزان هفت اینچی چینی هم می‌توانستند انتخاب خوبی برای مردم هند باشند، اما هزینه انتقال آنها به هند و کشورهای دیگر، عملا آنها را گران‌تر از آکاش ۲ می‌کرد.